Friday 30 November 2012

BEIJING CHINA... 2012 PART 1

BEIJING CHINA

Syukur alhamdullillah akhirnya impian menjadi nyata.. Jauh perjalanan luas pengalaman.. Februari 2012 tarikh keramat bagi aku.. al maklumlah first time dapat pergi oversea paling jauh sekali iaitu CHINA... Kami bertolak dari KLIA jam 11pm kalau tak salah.. lupa dah hehehe.. selama 8 jam dalam penerbangan.. nak lelap pun mata tak nak lelap sangat.. Al maklumlah tak sabar2 nak jejak kaki di bumi china nih... flight kami kali ni menggunakan khimat China Airline.. dalam hati agak takut gak.. bila google sblm2 ni mcm2 kemalangan melibatkan China Airline.. tp alhamdullillah semuanya selamat... Sampai di China jam 6am.. ingat nak pakai baju tebal bila keluar dari airport tp masyaALLAH tak sempat.. keluar je dari pintu kapal terbang rasa beku sebelah kaki dan mulut mula berasap2... Untuk pengetahuan semua aku gi time musim sejuk hehehehe ini la padahnya tak pernah rasa sejuk sekali dpt mak aiiiiiiiiiii tuhan je yang tahu mcm mana gigilnye...

Beijing International Airport

Sesampai je kami kat Airport ada seorang minah ni tengah tunggu kami sambil pegang nama shuhada.. shuhada ni student kami yang menguruskan rombongan ke Beijing... Selepas kami sampai.. kami di bw ke bas yang menjadi pengangkutan utama kami di Beijing...

Permandangan pertama aku di Beijing... Tepuk2 pipi adeiii sakit hahahahahaha... real ni bukan mimpi.. aku dah sampai....

Tempat pertama kami kunjungi ialah di Summer Palace... tempat ni mmg best giler... tasik pun beku time ni... masa ni kami semua kena jogging la sikit sbb tak tahan sejuk.. sejuk hingga ke tulang itam huhuhuhu

Senyum palsu ni.. bibir pun dah naik beku hehehehe...

Ada macam pokok ni tak?

Kalau dah sejuk2 ni.. confirm la rasa lapar tahap gaban hehehe.. so kami pun dibawa ke sebuah restoran halal untuk menjamu selera.. walaupun lauk2nye ada yang biasa terdapat di Malaysia.. dan ada yang baru kami nak rasa.. apa yg penting mmg sedap dan akhirnya licin hahahahahaha..

Alhamdullillah kenyang dah hehehehe.. lepas kenyang kami di bawa ke masjid untuk menunaikan solat zohor

Masjid ni memang besar.. Keselesaan boleh tahan la..

Lepas solat kami di bawa ke kilang sutera.. nilah telur ulat sutera tu.. gelikan eeeeee... tu bukan roti canai tau hahahaha tu la sutera yang telah di buka dari telur ulat sutera... taraaaaaa

Ada nampak macam orang sana tak hahahahaha

Kami terus di bawa ke Forbidden City... Kami rasa terkejut sebab orang2 cina dekat sana macam tak pernah melihat kami orang Malaysia datang.. Semua merenung dan senyum2 kat kami semua.. Paling tak tahan dorang siap ambik gambar kami.. Dah mcam artis masa tu.. tourist guide kami kata mmg orang2 di China suka melihat orang Malaysia... sebab2nye perbezaan wajah dan mata kita.. mereka kata wajah orang Malaysia cantik sbb ada kelopak mata berbeza dengan mereka.. Wah time tu aku agk sedikit kembang kempis hidung hahahahaha....

Kami di bawa ke tempat buang duit hahaha (Super Market barang2 berjenama)... Pada yang tak mahu suping2 tu bertekad mencari makanan sampingan konon2 minum petang la.. jalan2 cari kedai makan HALAL... Akhirya kami jumpa kedai mee sup buatan tangan sendiri... kami dapat melihat cara2 mee ini dibuat secara manual tanpa menggunakan sebarang mesin.. menakjubkan hehehe... tengok je mee ni tak putus.. sedap dan panas.. sesuai di makan ketika sejuk.. betullah kata orang kalau sejuk ni perut asyik minta di isi je huhuhuhu.. Tapi yang pelik di sini.. kedai ini tidak menyediakan minuman.. so kalau nak minum kena la bawa air sendiri la ye hehehehehe

Inilah kedai yang kami makan (mee sup terbaik)

Petang tu juga tourist guide membawa kami ke Peking Opera... di mana pertunjukan opera cina.. Acara wajib bagi pelancong untuk melihat pertunjukan ini...

so

Hari pertama pun dah tamat... kita akan ke Part 2 lak nanti ekkk hari ke dua aku di BEIJING...